آزمایش استرس هسته ای به شناسایی خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند

27 ژوئن 2019- بر اساس مطالعات چند مرکزی منتشر شده در مجله ی Radiology: Cardiothoracic Imaging، نتایج غیر طبیعی در آزمایش استرس هسته ای با افزایش قابل توجه خطر مرگ و میر مرتبط با قلب، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت ارتباط دارد.

محققان اظهار داشتند که نتایج این تحقیقات از نقش تصویربرداری پرفیوژن میوكارد(MPI)  با توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) در بهبود طبقه بندی خطر قلبی در افراد مبتلا به دیابت حمایت می كند.

دیابت یک بیماری همه گیر جهانی و یک عامل خطر بزرگ برای بیماری عروق کرونر و حمله ی قلبی است. ارزیابی دقیق خطر قلبی در این بیماران حیاتی است، زیرا به هدایت درمان های مناسب و با پتانسیل نجات زندگی آنها کمک می کند.

روشPET MPI  در سال های اخیر به عنوان یک ابزار تشخیصی و ارزیابی خطر معرفی شده است. در این آزمایش از رادیوایزوتوپ ها و یک دوربین ویژه  استفاده می شود تا چگونگی جاری شدن خون در قلب را در هنگام استرس بررسی کنند. در تحقیقات پیشین از این آزمون برای ارزیابی افراد مشکوک به ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا مبتلا به این بیماری استفاده شده است. با این حال، در مورد ارزش آن در میان بیماران مبتلا به دیابت اطلاعات کمتری در دست است.

در بزرگترین مطالعه از نوع خود تا به امروز، محققان در چهار مرکز داده های بالینی را در مورد تست های استرس برای بیماران دیابتی و غیر دیابتی جمع آوری کرده و سپس آنها را برای پیگیری وقایع نامطلوب مانند حمله قلبی رصد کردند. گروه مطالعه شامل 7061 شرکت کننده، شامل 1966 فرد مبتلا به دیابت بود.

نتایج این آزمایشات نشان داد که در بیماران دیابتی، PET MPI غیر طبیعی با افزایش خطر مرگ و میر قلبی در تمام زیر گروه های بالینی مهم بر اساس سن، جنس، چاقی و یا در میان کسانی که پیش از این تحت درمان با روش های ریوسکولاریزیشن مانند آنژیوپلاستی قرار گرفته بودند، همراه است. با استفاده از این داده ها، محققان توانستند بطور بسیار دقیق تری میزان خطر قلبی را در بیماران دیابتی ارزیابی کنند.

دکتر Hicham Skali، نویسنده ی ارشد این مطالعه ازبریگهام و بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون گفت: داده های آزمون استرس در بیماران دیابتی در واقع ما را قادر می سازد تا در بیش از 39 درصد از موارد، این خطر را برای افراد بطور بهتری طبقه بندی کنیم. بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با بیماران بدون دیابت در معرض خطر بیشتری برای مرگ و میر قلبی هستند و داده های حاصل از آزمون استرس به ما کمک می کند تا کسانی را که در معرض بیشترین خطر هستند، بهتر طبقه بندی نماییم.

نتایج تصویربرداری PET MPI می تواند کمک کند که بیماران مستعد را که ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند، بطور دقیق تر شناسایی و تحت درمان بموقع قرار دهیم، و در عین حال از انجام روش های درمانی غیر ضروری برای سایرین جلوگیری کنیم.

در میان افراد غیر دیابتی، یافته های این مطالعه با یافته های مطالعات گذشته سازگار بود و نشان می داد که مردان با خطر مرگ و میر قلبی بمراتب بالاتری نسبت به زنان روبرو هستند، اما این تفاوت در میان بیماران دیابتی مشاهده نشد.

دکتر Skali گفت: در بیماران بدون دیابت، زن بودن مزیت خاصی محسوب می شود زیرا خطر مرگ آنها به دلیل بیماری های قلبی صرف نظر از یافته های آزمون استرس، بسیار کمتر از مردان است، با این حال، هنگامی که شما به بیماران مبتلا به دیابت نگاه می کنید، خطر مرگ و میر قلبی عروقی برای مردان و زنان دیابتی نسبتا مشابه است و این خطر با بدتر شدن نتایج آزمون استرسPET، افزایش می یابد.

این یافته ها همچنین نشان دادند که حتی وقتی که نتایجPET MPI  برای افراد مبتلا به دیابت طبیعی باشد خطر مرگ و میر قلبی برای آنها با خطر مرگ و میر قلبی برای افراد بدون دیابت با سن 10 تا 15 سال بیشتر، معادل است. این موضوع نشان می دهد که برای طبقه بندی این خطر در میان بیماران دیابتی جوانتر ممکن است نیاز به ابزارهای دیگر و بیشتری داشته باشیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-nuclear-stress-heart-people-diabetes.html